Hai dúas razóns polas que esta exposición é especial. Unha porque é na miña cidade e outra porque no Centro Cultural Marcos Valcárcel encántame expor.
Dicir que a arte é, entre outras moitas cousas, unha expresión dos sentimentos do artista de tan obvio, resulta tópico. Pero, cando esta faceta está buscada de forma deliberada, xa deixa de selo para converterse en todo un programa. Trátase de deconstruír a arte de multitude de engadidos e quedar coa súa función primaria como elemento de expresión íntima.
A preparación desta exposición sufriu unha metamorfose en pleno desenvolvemento, de ser unhas obras con significado en si mesmas mudei a pequenas instalacións. Ambos proxectos convivirán repartíndose o espazo expositivo.
Falarei en primeiro lugar destas montaxes que aínda que posteriores na súa elaboración, resúltanme máis novidosas.
– O mito de Pigmalión e Galatea, narrado por Ovidio nas súas metamorfoses, sempre me resultou fascinante, quizá porque nel vexo reflectido ese anhelo de materializar sentimentos. Pigmalión, escultor, crea unha obra feminina de tal beleza que se namora dela e roga a Afrodita que lle dea vida.
As obras que creamos son reflexo dos nosos desexos ou recordos reelaborados como facemos cos soños. Ao obxectivalos, ao darlles corporeidade máis aló da evanescencia da nosa mente, permite enfrontarnos a eles na vida real. Isto é reflexo dunha necesidade emocional, a de comprendernos.
Retomando o fío de Pigmalión, neste caso, o meu Pigmalión máis ben parece preocupado ou resignado que feliz polo espertar de Galatea. Algo así como o mito de Frankenstein. Galatea recentemente nada, está encantada de espertar á vida e comeza espreguizándose….agora empezan os problemas para Pigmalión e reflícteo coa súa actitude resignada, expectante.
– O baño de Susana é nomeado na biblia, en concreto no libro de Daniel. A caste Susana é espiada durante o baño por dous anciáns, que ao negarse esta a satisfacerlles como o seu minguante erotismo demanda, acúsana de impúdica. É unha narración que reflicte algúns dos nosos comportamentos sociais, acusamos do que desexamos para obtelo ou destruílo.
– En “El fanfarrón” non hai desculpa literaria, aínda que é a modo dunha escena costumista. O personaxe central parece contar o que é capaz de facer co que ocultan as súas mans e o seu público ten distintas actitudes críticas. É unha reflexión sobre as dificultades na comunicación. Tratamos de transmitir unha idea e a súa comprensión é aleatoria, xa que depende dos sentimentos de quen escoita. Estes desaxustes na información son cotiáns na nosa experiencia. A vida en sociedade está baseada nesta necesidade de facer comprensibles as nosas ideas aos outros, en xeral para conseguir que se nos unan cara un fin.
– “Recuerdos de otros tiempos” xorde do recordo dos meus anos de “mili”. Someterse á autoridade doutros é sempre castrador, aínda que os nosos logros sociais poden facelo ver como positivo. A civilización posiblemente non existiría sen a coordinación de esforzos individuais para metas que superan as nosas posibilidades, pero si son alcanzables colectivamente. Aínda que na maioría das situacións diarias non deixa de ser unha fraude persoal pospor as nosas necesidades por un canto de sirena.
En canto ao resto das obras, podería dividilas segundo distintos criterios.
Comezaremos polas figuras “gordas”. En realidade visualízoas como montañas. Teñen aparencia real pero son imaxes condensadas como as dos soños. Desde a nosa óptica de dormente, as imaxes da nosa mente son perfectamente reais e lóxicas. Desde a perspectiva de vixilia, esas inocentes imaxes recoñecémolas formadas por multitude de experiencias persoais diferentes, adoita resultar fascinante tratar de descifrar este código de linguaxe entre as nosas emocións e a nosa razón.
Algo así ocorre con estas obras e dubidamos por exemplo se son homes, mulleres, novas ou vellos, en realidade é unha mestura de todo á vez como calquera imaxe obsesiva. A pesar de ser vitais non deixan de ter gran rigor arquitectural.
Desde outra óptica son unha especie de deusas nai, de espíritos das montañas, algo telúrico reflexo da miña paisaxe de infancia. Á parte da evidente aparencia humana, en xeral feminina, evocan certa orografía que varía o seu formato segundo as distintas épocas en que as realicei. Foron cambiando desde formas explosivas ata formatos rectangulares, cuadrangulares ou totalmente encartadas sobre si mesmas. Non deixa de ser curioso que algo en aparencia tan simple (unha persoa cambiando de postura) me exerza esta fascinación durante tantos anos e a aborde sempre como un problema formal novo.
Chámame a atención o obsesivas que resultan algunhas ideas na obra de moitos creadores, dá igual a especialidade, novelistas, pintores, escultores, cineastas… Sempre cada autor recae nunha mesma temática moi concreta e pasa a súa vida querendo desentrañala.
A gran paternidade é unha primeira versión para a obra EL TITÁN do Álvaro Cunqueiro de Vigo. Resaltaría o seu aspecto de cova protectora e a diferente actitude entre ambos os personaxes, a antítese entre a tensión dun e a relaxación do outro, a forza e a debilidade, a vixilia e o soño.
Hai outro apartado de pequeno formato que trata de reflectir como se forman as imaxes na nosa mente, empeño un tanto curioso para tratalo en escultura, pero forma parte da miña fascinación polo funcionamento da mente.
Non quero alargar moito máis esta introdución, só unhas palabras sobre como percibo a miña obra ou o meu papel como artista.
Non me tentan os postulados hoxe máis ou menos en boga, aínda que é certo que como ocorreu noutros tempos históricos de grandes cambios de paradigma, pódese sobrevivir levando o teu propio camiño. É unha cuestión de gusto persoal meterse por vereas solitarias, pero tamén está o pracer do pioneiro, da soidade compartida para que compense emocionalmente. Quizá o máis fascinante da creación é que non sabes onde conduce, nunha visión superficial pode parecer que sempre estás a dar voltas ás mesmas obsesións aínda que ti percibas grandes cambios, moitas veces inesperados que ás veces custa aceptar, pero se te adentras por eles o resultado produce unha íntima satisfacción como a que descobres tras camiñar por unha verea descoñecida.
E xa finalmente, se consigo que vos resulte interesante esta exposición dareime por recompensado dos esforzos de creala.
Exposiciones Individuales
2019
Galería La Catedral, Lugo.
2018
Galería de arte Luísa Pita, Santiago.
2016
Apo’strophe Sala de Arte, Vigo.
2015
Sala Alterarte de la Universidad de Vigo, Ourense.
2014
Plazas del Obradoiro y Platerías, Santiago.
El Cercano, Ourense.
2013
Ciudad de la Cultura de Galicia, Santiago.
2012
Museo de la Ciudad, Móstoles.
Centro Cultural Diputación, Ourense
2011
Espacio de Arte Coleccionan, A Coruña.
2010
Centro Social Caixanova, Vigo.
Hostal de los Reyes Católicos, Santiago.
Vicerrectorado de Lugo.
2008
Sala de arte Zeus, Zaragoza.
2007
Casa de Galicia, Madrid.
Galeria Amar Arte, Lugo.
2005
Salón del Casino. Santiago.
2004
Exposición por las calles de Ourense.
Museo Municipal, Ourense.
Gal. Ana Vilaseco, A Coruña.
2003
Consulado General de España, Hannover.
Komunalle Gallery, Berlín.
Gal. en Cork Street, Londres.
2002
Gal. Artenova, Vigo.
Gal. Borrón 4, Cambados.
Gal. José Lorenzo, Santiago.
2001
Museo Municipal, Lalín.
Sala Rivas Briones, Villagarcía.
2000
Gal. Bacabú, Lugo.
1999
Exposición en las calles del Casco Viejo de Tui.
1997
Centro de Arte Jaime Trigo, Pontevedra.
Gal. Visol, Ourense.
1996
Gal. Clérigos, Lugo.
Área Central, Santiago.
1995
Gal. Atlántica, A Coruña.
1994
Gal. Alameda, Vigo.
1993
Casco Urbano, As Pontes.
1992
Expo´92, Sevilla.
Gal. Manuel Vilches, Marbella.
Gal. Clave, Murcia.
1991
Gal. Arte, Madrid.
Gal. Saira, Vigo.
1990
Gal. Serrano 141, Madrid.
1989
Gal. Pardo Bazán, A Coruña.
Gal. Expresión Ourense.
1988
Casa da Parra, Santiago.
Gal. Pardo Bazán, A Coruña.
1987
Gal. Sen, Madrid.
Gal. Jaume, Palma de Mallorca.
Durán Noriga, A Coruña
1986
Gal. Sen, Madrid.
Gal. Gaudí, Barcelona.
1983
Gal. Novecento, Vigo.
1982
Gal. Novecento, Vigo.
1980
Gal. Sargadelos, Santiago.
1979
Gal. Adro, A Coruña.
1978
Museo Arqueológico, Ourense.
1977
Gal. Novart, Madrid.
1972 y 1976
Museo Arqueológico, Ourense.
Exposiciones Colectivas
2019
3 Bienal Internacional de Arte Gaia, Alfândega da Fé (Portugal).
2018
Figuration Critique, París.
2017
The ArtBox Projects. Nueva York.
Palacio de Mateus, Vila Real (Portugal)
II Simposio Internacional de Escultura, Bakú (Azerbaiyán).
Figuration Critique, París.
Novena Bienal de Sarria. Salón Internacional de Arte.
III Simposio mediterráneo de arte contemporáneo, Túnez.
Galería Pierre-Alain Challier, París.
Galería de arte Ap’Arte, Oporto.
2016
Figuration Critique, París.
2015
Figuration Critique, París.
Salón Internacional de Sarria.
2014
Faladoiro, arte e palabra. Santiago.
2013
“Illados”. Itinerante.
Salón Internacional de Sarria.
2012
Quinta do Ramo, Tomiño.
Galería Cassiopea, Roma.
Embajada de Egipto, Roma.
Feria de Arte Contemporáneo «Arteando», Irún.
Art Madrid.
2011
“I Semana del Arte” de Marina D’or, Castellón.
Feria Espacio Atlántico, Vigo.
2010
Espacio de Arte Fundación Araguaney, Santiago.
Museo Municipal, Ourense.
Caixa Galicia, Santiago.
2006
Hotel Araguaney, Santiago.
Espacio para el arte Caja Madrid. Aranjuez.
2005
Gal. Auriol Arte. Santiago.
2004
Gal. José Lorenzo, Santiago.
Gal. Trisquen y Medulio, Tui.
2003
Exponor, PortoArte, Oporto.
Gal. Trebellar. A Coruña.
2002
Gal. Dua2, Vigo.
Gal. AC, Madrid.
Exponor, PortoArte, Porto.
2001
Exponor, PortoArte, Porto.
1999
CEG, Santiago.
1998
Hotel Don Carlos, Marbella.
1996
Gal.Bennasar, Madrid.
1995
I Feria de Arte Contemporánea, Santiago.
1993
Gal. Bat, Madrid.
1992
Gal. Ramis Barket, Monterrey, México.
1988
Kiosco Alfonso, A Coruña.
Espace Delpha, París.
Salón D´Autonne, Grand Palais, París.
Gal.Expresión, Ourense.
Díaz Pardo, Diputación de A Coruña.
I Muestra Unión Fenosa, A Coruña.
Casco Viejo de Ourense.
L´orient, Bretaña.
Noget Sur Marne, París.
1987
ARCO.
1986
UIMP, La Coruña.
KGB, Barcelona.
1984
Kiosco Alfonso, A Coruña.
1982/84
Ministerio de Cultura, itinerante, Galicia.
1980/82
Bienales, Pontevedra.
1977
Parque de Castrelos, Vigo.
1974/76
Bienales, Pontevedra
.
Colecciones
Museo Español de Arte Contemporáneo (Madrid).
Centro Gallego de Arte Contemporáneo (CGAC) Santiago de Compostela.
Centro Gallego en Caracas. Venezuela.
Museo Arqueológico de Lugo.
Museo Carlos Maside. Sada (A Coruña).
Museo Municipal de Ourense.
Museo Provincial de Lugo.
Museo Sargadelos. Cervo (Lugo).
Diputación Provincial de Ourense.
Diputación Provincial de Lugo.
Diputación Provincial de A Coruña.
Diputación Provincial de Pontevedra.
Biblioteca Diputación. A Coruña.
Pazo de Raxoi. Santiago de Compostela.
Casa de la Cultura. Ourense.
Colección Caixanova.
Rectorado de la Universidad de Santiago de Compostela.
Rectorado de la Universidad de A Coruña.
Polideportivo de Elviña. A Coruña
OBRA PÚBLICA
2017 EL TITÁN. Vigo.
2011 HOMENAJE A LA EMIGRACIÓN. Vigo.
2010 EL “FIEL CONTRASTE”. Pontevedra.
2010 EL CORREDOR. Vigo.
2008 EL POETA. Diputación de Pontevedra.
2008 MONUMENTO A ANTONIO PIÑA. Ourense.
2007 ARCO DE TRIUNFO. Lugo.
2007 “A ACARREXADORA”. Marín.
2006 HOMENAJE A COLEMÁN Y REVERTER. Ourense.
2005 ANGUSTIA. Vila Verde, Portugal (Complexo de Lazer).
2005 AVANCE. Cangas.
2004 CONJUNTO ESCULTÓRICO. Surrey (Reino Unido).
2004 TIERNO GALVÁN. Culleredo.
2004 “MAN CON MAN”. Villagarcía.
2003 MACÍAS “O NAMORADO”. Padrón.
2002 “A PEMENTEIRA”. Padrón.
2000 MANUEL ANTONIO. Rianxo.
2000 ÁNXEL FOLE. Lugo.
1999 LA FUENTE. Santiago.
1999 CABEZA AMISTOSA. Pontevedra.
1999 LA LECHERA. Orense.
1998 EL COLUMPIO. A Coruña (Puente del Burgo).
1997 EL ARCO. Orense (Polígono Pereiro).
1996 HOMBRE DE PIE. Ourense.
1996 FERRO COUSELO. Ourense.
1995 ALONSO III DE FONSECA. Santiago (Claustro del Palacio de Fonseca).
1995 GRAN PADRE. Santiago (Área Central).
1994 “LOS RAMONES”. Ourense.
1994 PATERNIDAD. A Coruña (Rectorado).
1994 EL GUARDIÁN. A Coruña (Torre de Hércules).
1992 ALEGORÍA DE LA VIDA Y LA MUERTE. As Pontes.
1992 PABLO IGLESIAS. Ourense.
1991 PATERNIDAD. Houston.
1991 LOS REDEROS. Vigo.
1990 REPOSO. Santiago.
1989 AL MARINERO DESAPARECIDO. Muros.
1989 EL GRAN INQUISIDOR. Vigo (Centro Comercial Camelias).
1988 EL SALTO. A Coruña (Polideportivo Barrio de las Flores).
1988 ARIADNA. Lugo (Escuela Politécnica).
1987 LA CUEVA. A Coruña (Plaza de La Sagrada Familia).
1987 SUÁREZ FERRÍN. A Coruña (Jardines Méndez Núñez).
1986 VALLE-INCLAN. A Coruña (Jardines Méndez Núñez).
1986 EL DESPERTAR. A Coruña (Centro Comercial Cuatro Caminos).
1986 DIÁLOGO. A Coruña (Colegio Sardiñeira).
Lugar: Sala1
Horario: Luns a venres: 11.00 a 14.00 h e de 17.00 a 21.00 h. Sábados, domingos e festivos: 11.00 a 14.00 h.
Precio: De balde
Visitas guiadas:
Comisariado: